SCRISOARE DESCHISĂ CĂTRE PARLAMENTUL ROMÂNIEI

6 min read

Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România (SNAPER), sindicat afiliat la Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA), parte a CARTEL ALFA, dorim să aducem la cunoștința PARLAMENTULUI ROMÂNIEI, următoarele fapte ce pot întruni elementele constitutive ale infracțiunii de ”abuz în serviciu”, prevăzute la art. 297 Cod Penal, realizate de către Președintele Curții de Conturi a României, domnul Busuioc Mihai, împreună cu membrii Plenului Curții de Conturi.

Începând cu anul 2018, imediat după numirea sa în funcție, domnul președinte BUSUIOC Mihai a propus Plenului Curții de Conturi spre aprobare (prin hotărâri de Plen), unele norme și proceduri interne (spre ex: Regulamentul de organizare și funcționare al CCR, Manuale și Proceduri de audit, printre care și Procedura privind sesizarea organelor de cercetare penală de către auditori în cazul identificării unor aspecte de natură penală, Statutul auditorului CCR și Codul Etic al auditorului Curții de Conturi), din care derivă o serie de consecințe contrare Legii de reorganizare și funcționare a Curții de Conturi nr. 94/1992, cu implicații majore atât asupra activității Curții de Conturi, cât și asupra statutului profesional dar și al activității auditorului public extern.


SNAPER dorește să atragă atenția PARLAMENTULUI, faptul că, modificările Legii de reorganizare și funcționare a Curții de Conturi nr. 94/1992, realizate de domnul Busuioc cu ajutorul Plenului Curții de Conturi, sub forma ”Normelor Interne”, menționate mai sus erau atributul PARLAMENTULUI și nu puteau fi realizate prin acte infra-legale (Hotărâri de Plen), cu atât mai mult cu cât unele dintre acest modificări fuseseră declarate neconstituționale.

În acest sens, amintim proiectul de modificare a Legii de reorganizare și funcționare a Curții de Conturi nr. 94/1992 declarat neconstituțional prin Decizia nr.722/7.10.2020 emisă de Curtea Constituțională a României, care a avut drept urmare, încercarea de scindare a reglementărilor neconstituționale pe care le cuprindea acel proiect de lege în mai multe acte normative interne (REGULAMENTUL de organizare și desfășurare a activităților de audit, STATUTUL și CODUL ETIC al auditorului), care să nu mai poată fi contestate de organele abilitate pentru neconstituționalitate, precum:

Regulamentul privind activitatea de audit public extern aprobat prin H.P. nr 629/20.12.2022, publicat in Monitorul Oficial nr.12/5.01.2023, care a preluat în conținutul acestuia prevederi din legea declarată neconstituțională și care a adus ca elemente de noutate (printre multe altele) :

  • eliminarea competențelor de aprobare a actelor de audit ce erau în competența directorilor adjuncți/directorilor structurilor județene, în integralitate sau in cazurile în care rezultatele verificărilor nu sunt pe placul entităților auditate, competența de aprobare a acestora este preluată  de către Plenul Curții de Conturi;
  • inserarea de prevederi pentru a veni în sprijinul autorităților auditate constând în încadrarea ca neimplementabile a unor măsuri dispuse prin deciziile anterioare și care de regulă vizează recuperarea prejudiciilor;
  • aplicarea retroactivă a legii, respectiv pentru actele de audit și deciziile aferente emise în baza altor regulamente, să se aplice noul regulament care să elimine/storneze prejudiciile constatate și de cele mai multe ori validate de instanța judecătorească;
  • modul în care se realizează propunerile de sesizare a organelor de urmărire penală în sensul că toate aceste proiecte vor fi înaintate către organul de cercetare penală numai dacă sunt aprobate de Plenul Curții de Conturi care, în acest moment, în mod ILEGAL se erijează în organ de cercetare penală, deși nu are această competență.
  • Modificarea statutului auditorului public extern în sensul că au fost incluși în această categorie și asimilați în mod nelegal auditorului public extern toți cei peste 70 de consilieri personali ai membrilor Plenului Curții de Conturi. Aceștia, deși au intrat pe ”ușa din spate” în cadrul CCR, adică fără examen, din simpli consilieri ce plimbă hârtii și fac cafele, au fost asimilați auditorilor public externi păstrându-și atribuțiile (de a plimba hârtii și a prepara cafele, asta în cazul fericit în care ajung la birou), deși nu au parcurs etapele unui concurs de angajare.

Despre REGULAMENTUL de organizare și funcționare al CCR (modificat recent), sindicatul SNAPER a publicat un material mai amplu, în care a explicat, pe larg, toate modificările la Legea nr. 94/1992 care sunt ILEGALE și NECONSTUTUȚIONALE, operate de către Plenul CCR printr-un act infra-legal, respectiv H.P. nr 629/20.12.2022 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de audit public extern.

COMUNICAT. Modificarea Regulamentului Curții de Conturi: atac la siguranța națională!


Proiectele privind Statutul auditorului public extern și ale Codului de conduită etică și profesională al personalului Curții de Conturi a României, pentru care SNAPER a publicat în data de 25.09.2023, un material ce conține aspectele nelegale din conținutul acestora.

Deși sindicatul SNAPER a sesizat în mod public aspectele nelegale din conținutul proiectelor privind Statutul auditorului public extern și ale Codului de conduită etică și profesională al personalului Curții de Conturi a României, asistăm la încercările repetitive ale domnului Busuioc de a introduce spre aprobare Plenului aceste proiecte de acte normative interne, cu impact asupra personalului de specialitate al Curții de Conturi a României și activității desfășurate de acesta, fără ca auditorii publici externi din cadrul CCR să cunoască implicațiile pe care aceste modificări le vor produce în activitatea profesională și chiar personală a acestora.

Dorim să atragem atenția asupra faptului că acest mod ilegal și netransparent de aprobare al reglementărilor interne, ce au impact asupra personalului de specialitate al Curții de Conturi, realizat prin acte infra-legale (Hotărâri de Plen) ce aduc atingere Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea CCR, reprezintă o încălcare a legii și pot întruni elementele constitutive ale infracțiunii de ”abuz în serviciu”, prevăzute la art. 297 Cod Penal!

SCRISOARE DESCHISA CATRE PARLAMENT

contact@snaper.ro