În articolul precedent intitulat ”PROIECTUL CURȚII DE CONTURI ”SAI PENTRU CETĂȚEAN” ”Modernizarea si Digitalizarea” instituției sau sifonarea banilor europeni de către președintele Busuioc și acoliții săi” (https://snaper.ro/2024/03/27/proiectul-curtii-de-conturi-sai-pentru-cetatean-modernizarea-si-digitalizarea-institutiei-sau-sifonarea-banilor-europeni-de-catre-presedintele-busuioc-si-acolitii-s/), SNAPER a arătat care a fost adevăratul scop al proiectului european ”CCR – SAI pentru cetățean”, care declarativ viza ”Modernizarea și Digitalizarea Curții de Conturi” și anume acela de a slăbi rolul, puterea și atribuțiile Curții de Conturi și eventual de a sifona ceva bani europeni de către Președintele Busuioc și acoliții săi, numiți în echipa de implementare de către acesta.
După cum au arătat și cei de la context.ro, în anul 2019 președintele Curții de Conturi a numit în echipa de management a proiectului ”CCR-SAI pentru cetățean” 11 acoliți de-ai săi care au fost remunerați în total cu 2.144.857 lei. Cinci dintre aceștia erau consilierii din cabinetul președintelui, altul era consilierul unui vicepreședinte al instituției, alți trei consilieri la diferite departamente, adică persoane intrate pe ușa din spate a instituției, adică fără examen, dar și mai grav persoane fără experiență și expertiză în domeniul auditului, numiți în acest proiect fără un minim proces de selecție, cel mai probabil pentru a-l ajuta pe președintele Busuioc să sifoneze ceva bani europeni, acest aspect fiind anchetat la acest moment de către Parchetul European.
În episodul de azi, vom aduce informații suplimentare legate de proiectul ”CCR-SAI pentru cetățean” și anume vom prezenta ”lista rușinii”, respectiv lista completă a celor 27 de angajați ai Curții de Conturi, care au fost implicați în proiectul ”CCR – SAI pentru Cetățean”, dintre care 6 auditori publici externi, desemnați de președintele Busuioc să elaboreze noile manuale de audit, în baza cărora Curtea de Conturi va derula viitoarele misiuni de audit.
Deși cei 6 salariați ai CCR au fost plătiți suplimentar pentru elaborarea noilor manuale și ar fi trebuit ca din ”puțul gândirii proprii” să aducă informații noi, aceștia au plagiat vechile manuale de audit, păcălind practic finanțatorul, Uniunea Europeană.
Bineînțeles că Parchetul European va verifica și acest aspect și cel mai probabil va constata veridicitatea afirmațiilor noastre.
Lista completă a celor 27 de salariați ai CCR implicați în proiectul ”CCR – SAI pentru Cetățean”, pentru care au beneficiat de majorări salariale
I. Lista celor care au participat la elaborarea noilor manuale audit (plagiate):
A. Audit financiar:
- Costache Alexandru Puiu – director, fără experiență în metodologie și fără experiență practică, venind de ANAF direct pe postul de director;
- Constantinescu Maria Florentina – director, fără experiență în metodologie;
B. Audit de conformitate:
3. Prisacariu Roxana Iuliana – șef serviciu numita cu delegație, fără experiență practică sau teoretică în acest tip de audit;
4. Boboc Ioana – fost director, pensionată, angajată pe proiect, deși nu avea experiență în acest tip de audit, nici practica, nici de metodologie
C. Audit al performanței:
5. Seitan Roxana – director, numită cu delegație, fără ca anterior implicării în auditul performanței să fi avut experiență practică sau teoretică în acest domeniu
6. Gogolan Adrian – director adjunct numit cu delegație, fără să fi avut experiență practică în acest tip de audit, doar teoretică;
II. Alți salariați ai CCR :
A. Angajați pe post de auditor public extern
7. Rădulescu Mircea – dir. general numit cu delegație la Dir Gen Raportări Metodologie Program de Activitate Pregătire Profesională Controlul Calității și IT, de pe post de auditor, fără experiență în niciunul din domeniile pe care le coordonează;
8. Vasilescu Romulus Daniel – director general numit cu delegație în cadrul Direcției Generale Juridice de pe post de consilier juridic, adus de directorul Direcției de Resurse Umane Balabuti Marilena de la Casa Națională de Pensii;
9. Vrânceanu Aurelian – ajuns director, prieten de familie cu domnul Alexandru Puiu Costache, care i-a fost ani de zile superior și împreună cu care o lungă perioadă de timp au verificat activitatea ANAF;
10. Tanase Costel – șef serviciu audit IT, numit cu delegație, fără să fi avut anterior experiență în acest tip de audit (IT), neavând calificarea și competența atestată profesional pentru un astfel de post, care nici măcar nu intră în competența CCR, conform Legii 94/1992 republicată, ci este doar o ”invenție” a președintelui Busuioc care este obișnuit cu ”adăugări proprii la lege”.
De asemenea, cei 4 enumerați mai sus, respectiv: Rădulescu Mircea, Vasilescu Romulus Daniel, Vrânceanu Aurelian și Tanase Costel din postura de oamenii ”de casă” a președintelui, sunt utilizați în tot ce înseamnă înlăturarea angajaților incomozi care nu înțeleg să răspundă la comenzi, ci doar la aplicarea legii.
11. Oancea Bianca Elena- consilier juridic asimilat auditorului public extern
B. Consilieri personali, angajați în CCR prin numire pe post, fără experiență în audit
12. Comsa Simona Nicoleta
13. Costineanu Costel
14. Dincă Mihaela
15. Faraianu George Horia
16. Iliuta Nicolae (a cărui fiică, fără experiență, cu facultatea abia terminată, a fost angajată tot fără concurs, la CCR, la cabinet vicepreședinte, pe post asimilat cu cel de auditor public extern
17. Mîndruț Daniel
18. Nichita Dumitru
19. Vladu Bosovski Amanda Ramona
C. Salariați din cadrul Secretariatului General, fără experiență în audit
20. Balabuti Marilena Nicoleta director Direcția de Resurse Umane, detașată de la ITM și apoi titularizată pe post în urma unui examen (a fost singura candidată).
De când a venit în Curtea de Conturi, doamna Balabuti a creat numeroase probleme ce au determinat un număr ridicat de procese cu angajații Curții de Conturi (cum sunt cele privind neachitarea indemnizației de hrană, calcule eronate ale ordinelor de încadrare etc.), implicit de legalitate pe ceea ce înseamnă dreptul muncii și a legii privind dialogul social.
Astfel se pune întrebarea ca în cazul prejudiciilor de forma cheltuielilor de judecată ș.a. din ce bugete vor fi aceste prejudicii achitate, din al Curții de Conturi și implicit al statului sau din bugetele celor care se fac vinovați de producerea lor?
- Croitoru Cristina – Șef Serviciu în cadrul Direcția Resurse Umane;
- Hubati Valentina – Șef serviciu achiziții publice;
- Kovari Cristian – consilier achiziții publice;
- Mihalașcu Vali Mirela – director Buget Financiar Contabilitate adusă de la Ministerul Lucrărilor Publice;
- Niculae Traian – director Direcția Administrativ Transporturi;
- Petrescu Mihai – șef serviciu Serv Salarizare;
- Radu Ana Maria – șef Birou.
De evidențiat faptul că într-o proporție covârșitoare persoanele enumerate fie ocupă funcții de conducere cu delegație (este mai mult decât suspectă atitudinea domnului Busuioc Mihai care în cei 7 ani de mandat nu a organizat niciun concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere, practicând insistent metoda delegării de competențe), fie au fost angajați în cadrul Curții de Conturi fără susținerea unui concurs.
Concluzie
Toți consilierii personali și toți salariații din cadrul Secretariatului General mai sus menționați au avut în anul 2022 salarii mult mai mari decât un director de audit, în unele cazuri cu peste 50% mai mari, deși coeficientul de ierarhizare corespunzător importantei sociale si complexității activității desfășurate este în cazul acestora mult inferior coeficientului de ierarhizare pentru un auditor public extern sau un director de audit. Aceștia au fost implicați în proiecte pentru CCR care au legătură cu activitatea de audit fără a avea experiență în audit.
În ce privește auditorii publici externi cu funcție de conducere sau de execuție implicați în proiecte, care au primit majorări salariale din acest motiv, este discutabil dreptul acestora de a primi majorarea salarială. Activitățile pe care le-au desfășurat în cadrul proiectelor sunt activități cu caracter metodologic în domeniul auditului, iar manualele de audit elaborate au fost plagiate.
Trecând peste lipsa de experiență în domeniul metodologiei auditului a celor implicați, este de observat faptul ca pentru activitatea de audit doar auditorii publici externi din cadrul Autorității de Audit au avut dreptul la majorare salarială conform Legii 490/2014. Doar începând cu data de 29.03.2024, când a fost modificată și completată Legea 490/2014 prin O.U.G. nr. 34/2024, s-a reglementat dreptul auditorilor publici externi din cadrul CCR să primească majorarea salarială de care până atunci au beneficiat doar auditorii de la Autoritatea de Audit. Auditorii cu funcție de conducere sau de execuție implicați în proiecte au fost exonerați de obligațiile curente sau aceste obligații le-au fost reduse prin realizarea lor de către colegi pentru ca ei să poată lucra în cadrul proiectelor. Astfel, se înțelege ca majorările salariale primite nu li se cuveneau, în lipsa bazei legale și urmare realizării activităților legate de proiecte în timpul programului normal de lucru, cu exonerare de la îndeplinirea atribuțiilor curente sau cu reducerea acestora.
Iar toate aceste majorări salariale discutabile se suportă din fonduri de la UE.
contact@snaper.ro