CURTEA DE CONTURI: UN SANCTUAR AL INCOMPETENȚILOR, IMPOSTORILOR ȘI CELOR CERTAȚI CU LEGEA

16 min read

EPISODUL III. TOȚI OAMENII PREȘEDINTELUI. O RADIOGRAFIE A MEDIOCRITĂȚII ȘI IMORALITĂȚII OAMENILOR SUSȚINUȚI SAU/ȘI PROMOVAȚI DE MIHAI BUSUIOC ÎN FUNCȚII DE CONDUCERE ȘI DECIZIE

Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România (SNAPER), sindicat afiliat la Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA), parte a CARTEL ALFA, continuă demersul prin care dorește să aducă la cunoștința publicului (cetățenilor, beneficiarii de drept ai rezultatelor activității Curții de Conturi) modul în care conducerea Curții de Conturi a României, prin voința exclusivă a ”Președintelui” Mihai Busuioc, a reușit să provoace haosul și să lipsească de autoritate una dintre cele mai respectabile și de încredere instituții constituționale ale Statului Român, CURTEA DE CONTURI A ROMÂNIEI, prin promovarea în funcții de conducere (numire pe perioadă determinată, fără concurs), a unor persoane fără experiență profesională și care sunt susceptibile a avea grave probleme de integritate.

În cadrul acestui episod vom analiza două personaje interesante atât prin prisma istoricului lor înaintea accederii în cadrul Curții de Conturi, cât și prin prisma afacerilor profitabile derulate de către familiile acestora cu instituțiile publice din raza de competență a Curții de Conturi pe timpul în care aceste personaje au fost numite cu delegație pe funcția de director de Camera de Conturi.

Este vorba despre directorii Camerei de Conturi Vrancea și anume domnul SURĂIANU N. NELU NĂSTASE – directorul CC Vrancea și domnul MUȘAT MARIAN – director adjunct CC Vrancea.

Domnul SURĂIANU N. NELU NĂSTASE, despre care presa afirmă că este nepotul domnului Tudorel Toader, fost Ministru al Justiției, are o ascensiune fulminantă în cadrul Camerei de Conturi Vrancea.

Astfel, în urma promovării unui concurs cu cântec, în anul 2018 domnul Surăianu Nelu Năstase a fost angajat pe funcția de auditor public extern, în anul 2022 este promovat director adjunct, iar în anul 2024, dând dovadă de excepționale abilități profesionale și manageriale, domnul Surăianu Nelu Năstase a fost promovat cu delegație pe funcția de director al CC Vrancea.

Acum, în afara faptului că domnul președinte Busuioc ABUZEAZĂ de numirile cu delegație pe funcțiile de conducere a unor persoane, refuzând să organizeze concurs (cum cere legea) pentru a da posibilitatea tuturor salariaților CCR să poată participa la concursul pentru ocuparea unei funcții de conducere, ne mai punem întrebarea dacă persoanele numite de președintele Busuioc cu delegație au sau nu competența și expertiza necesară pentru ocuparea unei astfel de funcții sau respectivele persoane sunt numite pe acele funcții doar pentru a face ”jocurile președintelui Busuioc”, care, așa cum am mai afirmat și cu alte ocazii, dorește controlul absolut al instituției.

https://www.7iasi.ro/tudorel-toader-si-a-tras-mercedes-proprietarul-masinii-angajat-cu-scandal-in-timpul-guvernarii-dancila/ .

https://m.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/nelu-n-stase-sur-ianu-nepotul-lui-toader-tudorel-taximetristul-care-controleaz-marile-averi-din-partea-parchetului-general-404309#google_vignette

În ceea ce privește prosperitatea financiară a familiei domnului Surăianu, am extras câteva informații din surse publice.

Astfel, am aflat faptul că societatea PRO VITA S.R.L., aparținând soției domnului Surăianu, respectiv a doamnei Surăianu Oana Claudia (fostă Mărgărit), a obținut în anul 2020 un număr de aproximativ 75 de contracte prin încredințare directă cu instituții publice în valoare de 147.157,59 lei pentru furnizare de materiale sanitare de protecție (măști de protecție, gel dezinfectant, etc.) și diverse alte produse medicale, în condițiile în care unele dintre aceste instituții sunt în competența de verificare a CC Vrancea, condusă de soțul doamnei Surăianu.

https://adevarul.ro/stiri-locale/focsani/foto-ministrul-justitiei-tudorel-toader-nuntas-1903573.html )

În anul 2021, valoarea contractelor încheiate în aceleași condiții și cu relativ aceleași instituții sunt în sumă de aproximativ 87.205 lei. În anul 2022, sumele cresc considerabil, doamna Surăianu încasând de la instituțiile publice nu mai puțin de 167.365 lei. Anul 2023 este iarăși unul prosper, contractele încheiate cifrându-se la suma de 169.879 lei. În sfârșit, un an bun pare a fi și 2024 când PRO VITA S.R.L încheie până la această dată contracte în sumă de 59.444 lei, iar perspectivele par a fi foarte bune până la finele anului.

În aceste condiții, nu putem să nu ne întrebăm care este gradul de independență și obiectivitate a directorului Camerei de Conturi Vrancea care coordonează activitatea de audit la nivelul întregului județ, ținând cont de afacerile derulate prin firma soției precum și a legăturilor anterioare cu oamenii politici de pe raza județului.


Un alt personaj asupra căruia planează suspiciune de impostură și corupție este domnul MUȘAT MARIAN – director adjunct CC Vrancea.

Domnul Mușat Marian a fost, timp de 21 de ani, primar al comunei Valea Salciei, din județul Buzău. Spicuind din cele declarate presei, aflăm că, împlinit fiind de realizările avute ca primar, a acceptat o nouă provocare și anume auditor al Curții de Conturi a României. Deși comuna este una micuță, cu aproximativ 900 de locuitori și care s-a zbătut la limita subzistenței, locuitorii îl regretă pe ”Relu”, așa cum îl alintă ei.  

Nu cred că putea mai mult decât a făcut domnul primar. E localitate mică şi nu avem resurse proprii, iar dacă nu depui proiecte de finanțare, e greu. Toată lumea îl regretă şi încercăm să ne ridicăm la nivelul dumnealui. Poate ne mai ajută și în viitor cu sfaturi. Mai avem multe de făcut, trebuie să terminăm drumurile de asfaltat, pe urmă mai avem de reparat școala, toalete”, spune Dorin Gavrilă, viceprimarul comunei care se află la granița dintre județele Buzău și Vrancea.

https://adevarul.ro/stiri-locale/buzau/reactia-localnicilor-dupa-ce-un-primar-de-comuna-2123896.html.

https://sansanews.ro/primarul-de-la-valea-salciei-renunta-la-mandat-dupa-21-de-ani-marian-musat-lasa-primaria-pentru-un-post-la-curtea-de-conturi/,

Domnul Mușat a avut și funcția de președinte al filialei buzoiene a ACOR, asociație atât de dragă domnului președinte Busuioc.

La acest moment, deși este director adjunct al CC Vrancea, domnul Mușat Marian mai deține, prin interpuși, și 2 firme, dintre care una este pe numele fiului (Mușat George Alexandru) respectiv firma  ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL, CUI: 40944245 cu sediul în municipiul Râmnicul Sărat, județul Buzău, iar cealaltă este pe numele soției (Mușat Adriana), respectiv firma ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL, CUI: 40270194, cu sediul social în sat Modreni, comuna Valea Sălciei,  județ Buzău, adică exact în locul unde figurează domiciliul celor doi patroni.

În ceea ce privește firma soției, interesant este faptul că profilul firmei este de arhitectură (conform codului CAEN din acte), iar pregătirea profesională a soției este de asistent medical.

Din interogarea bazei de date SEAP din perioada 2022 – 2024 (accesibilă oricui de altfel, inclusiv organelor abilitate ale statului cum sunt ANI și Ministerul Public), sunt cele aproape 10 milioane lei contracte derulate de firmele familiei Mușat, derulate entități publice, în general Primării din județul Buzău și respectiv din județul Vrancea, unde domnul Mușat este șeful Camerei de Conturi.

Evident că, la fel ca în cazul domnului Surăianu – director al CC Vrancea, și domnul Mușat a omis să completeze declarațiile de interese cu toate datele și informațiile existente, intrând sub incidența legii penale, respectiv a infracțiunii de fals.

Astfel, soția domnului Mușat Marian, respectiv doamna Mușat Adriana, unic asociat și administrator la societatea ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE S.R.L a încheiat contracte cu instituții publice și unități administrativ teritoriale după cum urmează:

 

Contracte 2022 ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL CUI 4055866

           
 

Nr.
Crt.

Localitatea

Județul

Nr. Oferte

 
 

0

1

2

3

 
 

1

Comuna Topliceni

Buzău

2

 
 

2

Comuna Galbinasi

Buzău

6

 
 

3

Comuna Ulmeni

Buzău

1

 
 

4

ABA Buzău-Ialomița

Buzău

1

 
 

5

Comuna Balta Albă

Buzău

1

 
 

6

Orașul Pătârlagele

Buzău

2

 
 

7

APIA

Buzău

1

 
 

8

Comuna Merei

Buzău

2

 
 

9

Comuna Sărulești

Buzău

1

 
 

10

Comuna Zărnești

Buzău

1

 
 

11

Comuna Brădeanu

Buzău

1

 
 

12

Comuna Vernești

Buzău

1

 
 

13

Comuna Chiliile

Buzău

1

 
 

14

Comuna Amaru

Buzău

3

 
 

15

Comuna Smeeni

Buzău

1

 
 

21

Comuna Gugești

Vrancea

2

 
 

Nr. Total Oferte

27

 
 

Nr. Oferte admise

24

 
 

Nr. Oferte respinse

3

 
 

Valoare oferte admise

                       1.108.100,00

 

 

Contracte 2023 ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL 4055866

           
 

Nr.
Crt.

Localitatea

Județul

Nr. Oferte

 
 

0

1

2

3

 
 

1

Comuna Topliceni

Buzău

1

 
 

2

Comuna Racovițeni

Buzău

5

 
 

3

Comuna Ulmeni

Buzău

3

 
 

4

Comuna Blejoi

Prahova

1

 
 

5

Comuna Balta Albă

Buzău

1

 
 

6

Orașul Pătârlagele

Buzău

3

 
 

7

APIA

Buzău

1

 
 

8

Comuna Chiliile

Buzău

1

 
 

9

Comuna Sărulești

Buzău

1

 
 

10

Comuna Sapoca

Buzău

2

 
 

11

Comuna Brădeanu

Buzău

1

 
 

12

Comuna Vernești

Buzău

5

 
 

13

Comuna Valea Râmnicului

Buzău

2

 
 

14

Comuna Amaru

Buzău

4

 
 

15

Comuna Puiești

Buzău

8

 
 

16

Orașul Odobești

Vrancea

1

 
 

17

Comuna Milcovul

Vrancea

1

 
 

18

Comuna Smeeni

Buzău

3

 
 

19

Comuna Breaza

Buzău

4

 
 

20

Comuna Greabănu

Buzău

2

 
 

Nr. Total Oferte

50

 
 

Nr. Oferte admise

44

 
 

Nr. Oferte respinse

6

 
 

Valoare oferte admise

                       2.295.300,00

 

 

Contracte 2024 ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL 4055866

           
 

Nr.
Crt.

Localitatea

Județul

Nr. Oferte

 
 

0

1

2

3

 
 

1

Comuna Vidra

Vrancea

6

 
 

2

Orașul Pătârlagele

Buzău

2

 
 

3

Comuna Ulmeni

Buzău

1

 
 

4

Comuna Săgeata

Buzău

1

 
 

5

Comuna Scorțoasa

Buzău

1

 
 

6

Comuna Largu

Buzău

1

 
 

7

Comuna Poșta Câlnău

Buzău

1

 
 

8

Comuna Măgura

Buzău

6

 
 

9

Comuna Sărulești

Buzău

2

 
 

10

Comuna Greabănu

Buzău

1

 
 

11

Comuna

Buzău

1

 
 

12

Comuna Vernești

Buzău

3

 
 

13

Comuna Mărăcineni

Buzău

3

 
 

14

Comuna Puiești

Buzău

1

 
 

15

Orașul Odobești

Vrancea

2

 
 

16

Comuna Milcovul

Vrancea

2

 
 

17

Comuna Smeeni

Buzău

4

 
 

18

Comuna Breaza

Buzău

1

 
 

19

Comuna Cotești

Vrancea

2

 
 

20

Comuna Cilibia

Buzău

1

 
 

Nr. Total Oferte

42

 
 

Nr. Oferte admise

39

 
 

Nr. Oferte respinse

3

 
 

Valoare oferte admise

                       2.321.218,00

 

 Fiul domnului Mușat, Mușat George Alexandru, asociat și administrator în S.C. Arcadia Master Design Solutions S.R.L., societate având ca obiect principal de activitate ”lucrări de pardosire și placare a pereților”, a încheiat contracte cu instituții publice și unități administrativ teritoriale după cum urmează:

 Contracte 2022 ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL 40944245

         
 

Localitatea

Județul

nr. Oferte

 

1

Comuna Halchiu

Brașov

2

 

2

Comuna Galbinasi

Buzău

7

 

3

Comuna Ulmeni

Buzău

3

 

4

Comuna Valea Râmnicului

Buzău

1

 

5

Comuna Greabănu

Buzău

1

 

6

Orașul Pătârlagele

Buzău

4

 

7

APIA

Buzău

1

 

8

Comuna Puiești

Buzău

3

 

9

Comuna Racovițeni

Buzău

2

 

10

Comuna Zărnești

Buzău

1

 

11

Comuna Brădeanu

Buzău

1

 

12

Comuna Topliceni

Buzău

2

 

13

Comuna Mânzălești

Buzău

2

 

14

Comuna Amaru

Buzău

3

 

15

Comuna Smeeni

Buzău

1

 

16

Orașul Murfatlar

Constanța

1

 

17

Comuna Peștișani

Gorj

1

 

18

Comuna Sihlea

Vrancea

1

 

19

Comuna Dumitrești

Vrancea

3

 

20

Orașul Odobești

Vrancea

2

 

21

Comuna Gugești

Vrancea

2

 
 

 

 

44

 

 

 

 

7 respinse

 

 

Valoare Contracte
acceptate

 

993.000,00

 

 

Contracte 2023 ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL 40944245

           

Nr.
crt.

Localitatea

Județul

nr. Oferte

 

 

0

1

2

3

4

 

1

Comuna Halchiu

Brașov

1

 

 

2

Comuna Ulmeni

Buzău

1

 

 

3

Comuna Valea Râmnicului

Buzău

3

 

 

4

Orașul Pătârlagele

Buzău

9

 

 

5

Comuna Ulmeni

Buzău

1

 

 

6

Comuna Racovițeni

Buzău

2

 

 

7

Comuna Zărnești

Buzău

3

 

 

8

Comuna Amaru

Buzău

1

 

 

9

Comuna Gura Teghii

Buzău

1

 

 

10

Comuna Siriu

Buzău

1

 

 

11

Comuna Cotești

Vrancea

2

 

 

12

Comuna Sihlea

Vrancea

1

 

 

13

Comuna Dumitrești

Vrancea

3

 

 

14

Orașul Odobești

Vrancea

2

 

 

15

Comuna Măgura

Buzău

1

 

 

16

Comuna Săheni

Buzău

2

 

 

17

Comuna Mîmzălești

Buzău

3

 

 

18

Comuna Blejoi

Prahova

5

 

 

19

Comuna Chiliile

Buzău

1

 

 

20

Comuna Săpoca

Buzău

4

 

 

21

Comuna Vernești

Buzău

4

 

 

22

Comuna Scorțoasa

Buzău

5

 

 

23

Comuna Vrâncioaia

Vrancea

1

 

 

24

Comuna Gugești

Vrancea

1

 

 

 

Valoare Contracte
acceptate

 

58

 2.272.600,00

 

 

Contracte 2024 ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL 40944245

 

Localitatea

Județul

nr. Oferte

 

15

Comuna Smeeni

Buzău

5

 

17

Comuna Blejoi

Prahova

1

 

18

Comuna Sapoca

Buzău

1

 
 

 

 

7

 

 

Valoare Contracte
acceptate

 

339.000,00

 

 

Și în cazul domnului director adjunct al CC Vrancea, Mușat Marian se pune întrebarea dacă acesta mai respectă principiile de independență față de entitățile verificate, dacă există un potențial conflict de interese sau se poate vorbi de corupție?

Din punctul nostru de vedere, putem vorbi de un conflict de interese, precum și de afectarea independenței.

Analizând programul de activitate al Camerei de Conturi Vrancea, în paralel cu datele publicate în SEAP cu privire la contractele încheiate de cele trei firme mai sus amintite (în perioadele analizate) și comparând cu Rapoartele întocmite de Comitetul de Etică privind informările pe probleme etice ale directorilor din structurile de specialitate, am constatat următoarele:

Deși directorii și directorii adjuncți ai structurilor de specialitate au obligația, conform Codului de conduită etică, secțiunea a 2-a din Cod, să depună, la declanșarea acțiunilor de verificare o declarație de independență în situația în care conștientizează că se află sub incidența unui aspect etic prevăzut de Cod în legătură cu entitatea supusă verificării, din lecturarea Rapoartele întocmite de Comitetul de Etică din cadrul CCR privind informările pe probleme etice ale directorilor din structurile de specialitate, nu am găsit nici o referință cu privire la cei doi conducători ai Camerei de Conturi Vrancea.

Astfel, în programul de activitate pe anul 2023 al C.C. Vrancea regăsim programate acțiuni de audit financiar la UATC Cotești și UATC Sihlea.

În ceea ce privește contractele achiziționate, prin achiziție directă, de către UATC Cotești  și UATC Sihlea, regăsim faptul că aceste comune au încheiat contracte chiar cu firma ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL, aparținând fiului domnului Mușat, respectiv ctr. încheiat în 08.08.2023 cu UATC Cotești și ctr. încheiat în 23.08.2023 cu UATC Sihlea.

Cu toate acestea în Raportul privind informările pe probleme etice întocmit de Comitetul de Etică pentru perioada iulie-septembrie 2023, nu regăsim numele domnului Mușat.


În același registru pot fi analizate și cele 5 contracte încheiate în anul 2024 de către firma ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL (aparținând soției domnului Mușat), cu UATC Vidra – Vrancea, comună cuprinsă în programul de verificare pe anul 2024 (acțiune demarată în februarie 2024),  Penitenciarul Focșani, Direcția județeană pentru sport și tineret Vrancea, Spitalul Județean de Urgență ”SF Pantelimon” sau comuna Gugești-Vrancea.

Interesant este faptul că, așa cum rezultă din SEAP, în cazul autorităților contractante de mai sus, aceleași tipuri de servicii contractate de la firmele domnului Mușat au valori diferite, astfel că la unele valorile sunt cu trei zerouri, iar la altele cu patru sau chiar 5.

Totuși, avem încredere în calitățile și în flerul domnului președinte Busuioc, secondat de domnul consilier de conturi Lazăr în cadrul Departamentului IV din CCR (coordonatorul camerelor județene de conturi și cel care propune directorii camerelor de conturi), că, după episodul Bobe de la Constanța, cei doi au devenit extrem de riguroși cu selecția directorilor.

În concluzie, așa cum susțin tot mai multe voci autorizate din societatea civilă precum și foști angajați ai instituției, Curtea de Conturi a României nu mai poate continua în acest mod și mai ales cu această conducere busoianică care a prăbușit în primul rând credibilitatea pe termen mediu și lung a CCR.

 Sunt multe probe, dovezi legate de ceea ce se întâmplă ilegal în interiorul instituției, care a ajuns să fie condusă de un personaj ce afirmă mereu public faptul că în trecut CCR a avut parte de conduceri de tip bolșevic? Ce să înțelegem din aceste afirmații, că domnul Busuioc consideră PSD un partid de tip bolșevic, stalinist, având în vedere că de la reînființarea sa această instituție a avut o conducere eminamente provenită din acest partid? Îi consideră pe înaintașii săi așa cum au fost profesorii universitari Ioan Bogdan, Dan Drosu Șaguna și fostul prim-ministru, președinte al Senatului României și președinte interimar al României domnul Nicolae Văcăroiu, bolșevici? El Făt-Frumos fiul iepei, plutonier de poliție cu educație securistică și școala la privat (că la stat e mai greu!!!), așa cum observa presa

Învârtitul Busuioc

Poate că e momentul ca partidele parlamentare să privească serios spre CCR, să demareze o anchetă bazată pe tot ceea ce s-a semnalat în ultimii ani și să restabilească ordinea și să asigure o conducere care să respecte legea și în interiorul Curții de Conturi a României!

Dar, până când instituțiile statului se gândesc să iasă totuși din adormire și ne referim la Parlament, Ministerul Public, instituțiile informative ș.a. , încurajăm angajații Curții de Conturi a României, membrii sau nemembrii ai SNAPER, să continue să ne trimită informații privind suspiciunile de acte de corupție ale conducerii CCR și să ne prezinte fapte care uneori frizează incompetența și corupția, care au devenit endemice în cadrul Curții de Conturi și care, ținând cont de caracterul constituțional și suprem al CCR, pot reprezenta un adevărat atentat la SIGURANȚA națională.

Astfel, oricât își pierde vremea acest Busuioc cu prigonirea liderilor de sindicat ai SNAPER și a angajaților, care au rămas fideli legalității și principiilor morale, garantăm că sindicatul SNAPER va continua să publice toate actele ce reprezintă suspiciuni de încălcare a legii de către conducerea CCR.

Din păcate, prin prigonirea liderilor de sindicat ai SNAPER și a altor salariați ai Curții de Conturi, care au opinii diferite față de președintele Busuioc și care nu-i cântă în strună precum, spre exemplu, o fac cei de la APICC (Asociația Profesională a Auditorilor Publici Externi din Curtea de Conturi a României –  un ONG înființat la ordinul lui Busuioc și care nu face nimic concret) care i-au dedicat adevărate ode președintelui Busuioc, Curtea de Conturi este atrasă în diverse procese reprezentând conflicte de muncă, pe care le pierde, situație în care este nevoită să suporte toate cheltuielile de judecată.

În afara faptului că din cauza acestui Busuioc, îi este afectată în mod grav imaginea Curții de Conturi, aceasta trebuie să suporte sume din ce în ce mai mari pentru cheltuielile de judecată, în cazul zecilor de procese pierdute de CCR în litigiile cu proprii salariați.

Va urma…..